Om at være madskole - Skolen på Islands Brygge

Hvad er en madskole?

• Madskolen er en skole, som i det daglige selv fremstiller mad i eget produktionskøkken
  • Madskolen har mad, maddannelse og sundhed som en central del af hverdagen
  • Madskolen har fokus på godt køkkenhåndværk og økologisk mad lavet fra bunden
  • På Madskolen spiller eleverne en vigtig rolle i køkkenet ved at tage del i produktion og være måltidsværter ved serveringen
  • Madskolen har gode rammer for frokosten. I spisesalen spiser man sammen med sin klasse og frokostpausen er tilrettelagt så der er tid til ro, hygge og samtale om maden

Hvilken mad serveres i Madskolen?

Det er vores mål, at Madskolen skal servere mad, der er fuld af smag, og som unge mennesker kan lide at spise. Det må meget gerne ligne den mad, man ellers kan købe ude i byen, så længe den er lavet fra bunden, er sund og af gode økologiske råvarer.

Madskolen laver mad, der viser omtanke for klima og bæredygtighed. Det betyder, at grøntsager, fisk og bælgfrugter kommer til at spille en hovedrolle i måltiderne. Dette betyder dog ikke, at der ikke vil blive serveret kød, men i en begrænset mængde. Afhængig af hvor meget kød, måltidet indeholder, vil der være kød på menuen 1-3 gange om ugen.

Ud fra de tilbagemeldinger som eleverne på Skolen på Islands Brygge har givet er det tydeligt, at de efterspørger mad som er fuld af smag og ligner det brede udbud, der ellers er tilgængeligt i bybilledet. Dette vil vi i Madskolen forsøge sammensætte menuplanerne ud fra.

I Madskolen serveres maden på fade og i skåle, som man deles om ved bordet, og der er der sat tid og rum af til at nyde et fælles måltid.

Det vil også muligt at servere nogle af måltiderne som take-away, hvis det er et ønske at kunne bevæge sig mere frit rundt. I det hele taget er det vigtigt, at Madskolen er noget, de unge kan spejle sig i og har lyst til at deltage aktivt i.

Elevinddragelse

Eleverne spiller en hovedrolle i Madskolen. Først og fremmest for at give eleverne et lækkert, sundt og nærende frokostmåltid. Derudover danner Madskolen rammen for et aktivt og inddragende læringsrum, der kan benyttes til tværfaglige projekter og forløb.

For at sikre at eleverne bliver hørt og inddraget er der oprettet et madskoleudvalg med flere elevrepræsentanter.

Desuden planlægger vi, at klasser skal skiftes til at være madanmeldere. På den måde får køkkenet løbende feedback, så det kan stille skarpt på mad, de unge ønsker sig.

Det er en klar målsætning, at eleverne skal have mulighed for medindflydelse i menuplanlægningen. Dette skal sikres igennem madskoleudvalget, samt forløb i de enkelte klasser hvor køkkenet har mulighed for at komme med smagsprøver og bidrage med små læringsforløb om maden.

Maddannelse og elever i køkkenet

7. årgangs elever vil have en uges minipraktik i madskolekøkkenet. Her kommer eleverne til at deltage i alle dele af den daglige produktion og servering. Arbejdet i køkken giver eleverne en mulighed for at lære at mestre køkkenhåndværket og få inspiration til fremtidig uddannelse. Igennem Madskolen vil eleverne kunne opnå praktisk læring om klima og bæredygtighed.

Madskolen skal være med til, at de unge er i stand til at træffe kompetente madvalg og inspirere til madmod, glæde, sanselighed og lyst til at spise.

Der vil være et køkkenpersonale i køkkenet bestående af faglærte kokke og ernæringsuddannede, som vil lave maden sammen med eleverne.

Hvordan spiser vi bedst sammen?

Vi spiser søjleopdelt i spisesalen. Der vil være et område, der er forbeholdt årgange i søjlen, så man kan sidde og spise sammen med den anden klasse fra samme årgang. Dermed har årgangene et område, de er ansvarlige for i forhold til oprydning, og det giver samtidig en tryghedsbase.

Der vil blive opsat skraldespande mm. hensigtsmæssigt ved hver udgang, så det bliver nemt og tilgængeligt at rydde op. Lærerne, der spiser med eleverne, er medansvarlige for at sikre, at spiseområdet ikke efterlades, før det er ryddet og pænt.

Lærerne spiser sammen med eleverne; det såkaldte ”pædagogiske måltid” og vil tale med eleverne om hvad og hvordan vi spiser.

Pris

Det koster 26,- pr. måltid. Man tilmelder sig og betaler for en måned ad gangen, og prisen vil altså variere lidt alt efter hvor mange dage, der er i den pågældende måned.

Pauser

Alle holder fællespause i formiddagspausen, hvor 8. og 9. årgang har udetilladelse.

Spisepausen er søjleopdelt og kan ses i nedenstående skema.

U/Y

V/X