Principper for lejrskole

Principper for lejrskoler - Skolen på Islands Brygge 2023

Skolen ønsker at prioritere, at klasserne kommer på lejrskole i løbet af deres skoletid.

Formålet med en lejrskole er blandt andet:

• At give eleverne fælles oplevelser udenfor skolen, som åbner for helhedsorienterede tilgange til læring, og som bidrager til en kobling mellem teori og praksis i børnenes læring
  • At give klasserne mulighed for læring og samvær på en anden måde end i dagligdagen
  • At tilbyde rum for aktiviteter der styrker det faglige og sociale sammenhold i elevgruppen og relationen mellem børn og voksne

Lejrskole tilrettelægges efter følgende retningslinjer:

• Der afholdes en tredages lejrskole for 4. og 7. klasse.
  • Der arrangeres en overnatning på skolen eller andet gratis sted i lokalmiljøet for 1. klasse.
  • Eleverne inddrages i planlægningen mht. form og indhold, idet lejrskolen indgår som led i den daglige undervisning. Eleverne skal have en god oplevelse ved at være af sted sammen.
  • Skolen afholder udgifterne til lærernes tidsforbrug og udgifter til leje og undervisningsmidler. Timerne til lejrskole findes indenfor konvertering af den understøttende undervisning/holdtimer. På initiativ af klassens     aktivitetsforældre kan en klassekasse finansiere aktiviteter, som ligger ud over, hvad den ordinære bevilling dækkeDer opkræves kostpenge i henhold til gældende regler. Beløbet fastsættes til kr. 75 pr. elev pr. dag.
  • Der deltager to lærere/pædagoger pr. klasse. Som udgangspunkt tager to klasser fra samme søjle af sted sammen. Placering i skoleåret: Lejrskolerne skal fremgå af årgangens fælles årsplan, og koordineres med skolens andre aktiviteter (kurser, praktikanter, fællesuger m.v.)

Indfasning

I skoleåret 2022-23 placeres 4. klassernes lejrskole i foråret 2023. 5. årgang og opefter har lejrskoler efter ”den gamle ordning”, hvor lejrskolen lå i 6. klasse.
Der henvises til Undervisningsministeriets hjemmeside www.uvm.dk for yderligere oplysninger vedr. lejrskoler og skolerejser.
Det er muligt for klassernes aktivitetsforældre at arrangere hytteture, hvor lærere kan deltage i dagtimerne og forældrene står for eventuel overnatning. Der kan lånes lokaler til arrangementer på skolen på hverdage. I weekender ligger arrangementer udenfor skolens regi, Den del, der indgår i skoledagen, må ikke koste eleverne penge.

Tiltrådt af skolebestyrelsen den 28. marts 2023