Retningslinjer for klasseomlægninger

Hvornår og hvorfor?

Sammenlægning eller omlægning af klasser finder sted:

• Hvis elevtallet er steget og der kan oprettes en klasse mere
  • Hvis elevtallet er faldet og der kan nedlægges en klasse
  • Hvis elevtallet eller kønsfordelingen i klasserne er meget skæv
  • Hvis skolen vurderer at elevgrupper vil kunne profitere pædagogisk og socialt ved en omlægning.

Sammenlægning og omlægning af klasser sker som udgangspunkt i forbindelse med planlægning af et nyt skoleår.

Proces

Før det besluttes at sammenlægge eller omlægge klasser, drøfter ledelsen muligheder og konsekvenser med skolebestyrelse og de primære lærere knyttet til klassetrinnet. Øvrigt pædagogisk personale orienteres om overvejelserne. Beslutningen træffes af skolens ledelse.

Det skal forsøges at løse udfordringen indenfor søjleteamet. Hvis det ikke er muligt at begrænse klasseomlægningen til en søjle, undersøges mulighederne for at inddrage en søjle mere. Endelig kan det blive aktuelt at inddrage alle trinnets klasser i en omlægning. Overvejelserne om antal klasser tager udgangspunkt i den problemstilling som en klasseomlægning skal løse.

Når beslutning om sammenlægning eller omlægning af klasser er truffet, nedsættes en styregruppe som gennemfører den konkrete sammenlægningsproces. Styregruppen består af repræsentanter for skolens ledelse og relevante medarbejdere som kender de berørte klasser.

Styregruppen forestår processen herunder indkaldelse til forældremøder og information til børn og forældre.

Forældre og børn gives mulighed for at komme med input til deres behov i forhold til barnets sociale og faglige relationer i den nye klasse. Den konkrete proces for inddragelse af forældre og elever tilrettelægges af styregruppen.

Det pædagogiske personale tilrettelægger forløb på tværs af klasserne og/eller lærerskift mellem klasserne for at iagttage muligheder for klassedannelsen.

Processen med en ny klassedannelse slutter ikke med at der er dannet nye klasser. Der skal også være fokus på tiden efter klassedannelsen. Styregruppen har ansvar for at tilrettelægge de særlige indsatser og følge klasserne i perioden efter nyetableringen, evaluere forløbet og sikre at principperne evt. justeres.

Kriterier for klassedannelse

• Klasserne skal være nogenlunde lige store
  • Klasserne sammensættes så de er fagligt og socialt heterogene, dvs. at elevgruppens ressourcer og udfordringer fordeles i alle klasser
  • Børn med særlige behov skal tilgodeses med mulighed for sparring og støtte i den nye klasse
  • Det sikres at der så vidt muligt er en ligelig kønsfordeling i klasserne
  • Alle børn skal have mulighed for at udvikle nye gode sociale og faglige relationer

Ansvaret for den endelige klassedannelse påhviler skolens ledelse.

Retningslinjerne er tiltrådt af skolebestyrelsen den 23. januar 2020