Undervisningsmiljøvurdering - Basisskolen

Indledning

Skolens undervisningsmiljøvurdering er delt op i Basisskolen og Udskolingen, da vi pr. 1.8.2021 har flyttet Udskolingen hen i en ny bygning på Artillerivej 130.

Undervisningsmiljøvurderingen indeholder afsnit om det fysiske, psykiske og æstetiske miljø i Basisskolen. Den fysiske og æstetiske del er beskrevet af ledelsen og det tekniske personale. Den psykiske del er dels udarbejdet på baggrund af resultaterne fra den årlige trivselsundersøgelse, dels af på baggrund af en undersøgelse foretaget af i enkelte klasser. Klasserne har drøftet følgende spørgsmål, som er udarbejdet i samarbejde med elevrådet.

Reflekterende spørgsmål inden I går i gang med besvarelsen af spørgsmålene

Hvad er et undervisningsmiljø?

Beskriv forskellen mellem et godt og et dårligt undervisningsmiljø?

Trivsel

I hvor høj grad oplever I, at der arbejdes aktivt med trivslen i jeres klasse?

Giv eksempler på trivselsarbejdet i jeres klasse?

Forhold til lærerne

Hvordan er klassens forhold til lærerne?

Er lærerne gode til at skabe relationer mellem dem og jer elever?

Skolekammerater

I hvilket omfang bliver der arbejdet med kammeratskab og fællesskaber i klassen?

Hvad betyder fællesskabet for jer i klassen?

Mobning

Oplever I på skolen og i klassen et tydeligt arbejde mod mobning?

Har I det seneste år oplevet/blevet udsat for følgende af andre elever eller ansatte på skolen?

Daglig/tilbagevendende mobning på skole/i klassen?

Digital mobning?

Elevernes indflydelse på skoledagen

Lytter lærerne til klassens ønsker/behov i undervisningen?

På en skala fra 1-10, I hvor stort omfang oplever i medbestemmelse og indflydelse på nedenstående punkter?

• Årsplaner
  • Undervisningsforløb
  • Pauseaktiviteter
  • Trivselsarbejde
  • Tur/besøg/oplevelser

Læring

I hvilket omgang oplever i støj og uro i klasseundervisningen?

I hvor høj grad er det muligt at koncentrere sig om undervisningen i løbet af skoledagen?

I Basisskolen er der 6 spor fra 0.-5. årgang med få undtagelser.  Der er ca.  850 elever og ca. 60 lærere.

Fysisk undervisningsmiljø

Skolen på Islands Brygge – Basisskolen består af seks bygninger samt to midlertidige pavilloner på den sydlige del af arealet. Omkring bygningerne er der flere forskellige udearealer og aktivitetsmuligheder.

Skolen er i skoleåret 2021-22 præget af ombygning og renovering, som er igangsat efter at Udskolingen er flyttet til den nye matrikel i august 2021.

Bygning 1 indeholder i stueetagen skolens administration, kontorer til eksterne samarbejdspartnere og personale rum. På 1.salen ligger basisskolen pædagogiske læringscenter. Dette renoveres også og læringscenteret flytter derfor fra foråret 2022 midlertidigt ind i multihallen, som ligger i tilknytning til bygningen.

Bygning 3. ved skolens hovedindgang på Artillerier indeholder faglokaler, blandt andet til natur/teknologi, musik og billedkunst. Denne bygning renoveres i efteråret 2022 med henblik på at tilpasse faglokalerne, som fremover kun vil blive benyttet af basiskolens elever fra 0.-5. klasse

Bygning 4 og bygning 5 indeholder basislokaler, som benyttes af skole og KKFO. Derudover er der en række forberedelsesrum, som lærere og pædagogisk personale deler, samt kontorer til afdelingsledere fra skole og KKFO. Basisskolen organiseret i tre afdelinger, med hver sin afdelingsleder. Hver afdeling består af to spor fra 0.-5. klasse, og personalet omkring et spor (for eksempel 0.-5. V) udgør også et team. Fordelingen i klaserne i basislokalerne understøtter denne organisering og det pædagogiske program. Klasserne i et spor er placeret i samme del af bygningen. I bygning 5 er 0.-2. klasse i stueetagen men 3.-5. klasse fra samme spor er i det tilsvarende område på 1. sal. Klasserne deler dermed de fælleslokaler, som ligger umiddelbart ved sporets klasser. Lærere og pædagogers forberedelsesrum findes, med enkelte undtagelser, i samme område.

De to bygninger tilpasses også til elevgruppen fra 0.-5. klasse. I 2021-22 er er halvdelen af Basiskolens klasser huset i pavillonerne mens bygning 5 tilpasses, i begyndelsen af skoleåret. Efterfølgende bliver bygning 4 tilpasset i perioden fra forår 2022 – ultimo 2022.

Bygning 6 indeholder idrætshaller. I forlængelse af denne bygning etableres af et nyt madshus.

Skolens udearealer er i 2022-2023 præget af bygge-og renoveringsarbejdet, som nødvendiggør en række skiftende afspærringer.

Psykisk undervisningsmiljø

Størstedelen af eleverne oplever fokus på trivsel. Eleverne oplever at lærerne er gode til at hjælpe med at løse konflikter. De fleste klasser har regelmæssigt pige- og drengemøder eller klassemøder.

Eleverne oplever gode relationer og tryghed ved de faste lærere.

De fleste elever oplever generelt hverken daglig tilbagevendende mobning på skolen eller digital mobning, og det de oplever bliver der taget hånd om.

Eleverne svarer også på den nationale trivselsmåling, som sammen med denne vurdering, danner grundlag for en handleplan.

Eleverne oplever at have nogen, men ikke stor indflydelse på årsplaner og de enkelte undervisningsforløb. En del elever mener at der er behov for mere varieret undervisning, det kan være svært at koncentrere sig hvis den er for ensartet og varer for længe.

Eleverne oplever at de i stor udstrækning har indflydelse på deres pauseaktiviteter, da de selv kan vælge, hvad de laver i pauser eller frikvarter. En del elever nævner dog også at frikvarter kan være utrygge, på grund af de store udendørsarealer, og efterspørger flere aktivitetsmuligheder i pauserne.

Æstetisk undervisningsmiljø

Basislokalerne fremstår store og lyse, der er i næsten alle store glasruder. Eleverne giver udtryk for, at der er vigtigt at deres lokaler er pæne og hyggeligt indrettet. De vil meget gerne have indflydelse på deres lokaler.