Mobilpolitik

Mobilpolitik for Skolen på Islands Brygge

Skolens værdigrundlag og intention med politikken:

Mobilpolitikken skal være med til at styrke fællesskabet på skolen ved at sætte rammer for vores brug af. Politikken skal være med til at styrke læringsmiljøet og det sociale samvær på skolen. Det er et fælles ansvar for elever, forældre og skole at bakke op om mobilpolitikken.

Regler for brug af mobiltelefoner og andre digitale enheder

0.-2. klasse:

• Skole og KKFO er mobilfri, og mobiltelefoner må derfor ikke tages med i skole
  • Hvis et barn har et særligt behov for at medbringe en mobiltelefon, aftaler forældrene dette med
  • Lærerne og pædagogerne. Telefonen skal så være slukket og ligge i tasken fra man møder i skole

3.- 5. klasse:

• Mobiltelefonen afleveres til læreren ved dagens begyndelse. Mobiltelefonerne opbevares i et aflåst skab i klassen og udleveres ved skoledagens afslutning. 3. klasserne kan i KKFO bruges telefonen det første kvarter til f.eks. legeaftaler. Derefter er KKFO’en også mobilfri
  • Lærere og pædagoger kan vælge at anvende mobiltelefoner som et redskab i undervisningen. Det er dog aldrig et krav, at eleven medbringer en mobiltelefon

6.-9. klasse:

• Mobiltelefonen afleveres til læreren ved timens begyndelse. Mobiltelefonerne opbevares i et aflåst rum og udleveres ved skoledagens afslutning

Hvis en elev bruger sin telefon til andet end undervisningsbrug, kan læreren/pædagogen inddrage telefonen resten af dagen. Ved gentagne overtrædelser kontaktes elevens forældre, og de kan efterfølgende hente telefonen på skolens kontor.

Til elever:

Tænk dig om, når du bruger din mobiltelefon. Tag aldrig billeder af andre uden deres tydelige accept. Brug ikke mobiltelefonen til at inddrage andre, f.eks. mor eller far, i konflikter, de ikke er i nærheden af. Henvend dig i stedet til en lærer eller pædagog, hvis du har brug for hjælp.

Til forældre:

Hjælp dit barn med at overholde skolens mobilpolitik. Undgå at ringe eller sende sms’er til dit barn i skoletiden. Tal med dit barn om, at man går til en voksen på skolen, hvis man ikke selv kan løse en konflikt, eller hvis man bliver ked af det i løbet af skoledagen. Hav tillid til, at lærere og pædagoger kan hjælpe dit barn. Skolen vil altid kontakte jer, hvis der er behov for det.

Til lærere og pædagoger:

I er rollemodeller for eleverne, så opbevar mobiltelefonen i tasken i undervisningstiden.

Skolen arbejder med digital dannelse på alle klassetrin fra 1. til 9. klasse ud fra de temaer, som anbefales af Center for Digital Dannelse. Skolen har uddannede elevambassadører som underviser eleverne på 3. eller 4. årgang i digital adfærd.

Tiltrådt af skolebestyrelsen den 27. september 2022

220927 Revideret mobilpolitik_2.pdf

Shape Created with Sketch.