KKFO Skibet i praksis

I KKFO Skibet er der 6 afdelinger. 1 afdeling for hvert spor, så vi har TUX - XYZ. De 6 afdelinger er beliggende på samme matrikel som skolen og deler fælleslokaler og faciliteter med skolen.

Afdelingerne er naturligvis forskellige, idet det er forskellige børnegrupper og forskellige medarbejdere. Men ens er at medarbejdere og børn fast er tilknyttet afdelingen som base både for skoledagen og for dagen i fritidstilbuddet.

I alt har vi 600 børn og pt 52 medarbejdere fordelt på de 6 afdelinger.

Selv om der er plads til forskellighed i afdelingerne arbejder vi som en samlet organisation og har naturligvis fælles værdigrundlag, pædagogisk program, retningslinjer, procedure mv. Som organisation arbejder pædagogisk med afsæt i Københavns Kommunes pejlemærker og målsætninger for fritidstilbud, og herigennem sikres naturligvis en ensartethed i den pædagogiske praksis og i den professionelle tilgang til planlægning, udførelse og evaluering af pædagogiske aktiviteter og forløb.

Vi arbejder tæt sammen med skolen idet helhedssynet på barnet sikrer den bedste viden for at skabe rammer for udvikling og trivsel for såvel det enkelte barn som for gruppen som helhed.

En typisk dag på KKFO

Starten af dagen

Dagen starter med at det pædagogiske personale kommer ud i alle klasser og krydser børnene ind, når skoledagen slutter. Dette sker mens børnene spiser et let eftermiddagsmåltid, og mens der tales om hvad der er planlagt af aktiviteter rundt omkring i grupperum, forskellige værksteder, i idrætshallen og udendørs.

Herefter bevæger børnene sig ud til de områder, hvor de gerne vil være – enten for at lege eller for at deltage i aktiviteter. Der er også altid fri mulighed for at gå udendørs på vores legepladser med tilhørende faciliteter.  Børnene kan på vores store tavle, som er i alle afdelinger, også orientere sig efterfølgende, hvis man nu skulle have glemt de fælles beskeder, der blev givet i klassen. På tavlen er der billeder af medarbejderne, deres placering og hvilke aktiviteter de tilbyder. Det er både skrevet og det er tegnet eller vist med piktogrammer – på den måde lille som stor bruge tavlen.

Børnene bruger flittigt tavlen.

Personalet har desuden sendt ugeplaner hjem til jer forældre, hvor I også har mulighed for at se, hvad der sker i afdelingen i den kommende uge. På den måde har forældre og børn god mulighed for at se, hvad der er af muligheder og måske tale lidt om, hvad børnene kunne tænke sig at lave.

Midt på dagen

Henover eftermiddagen bevæger børnene sig mellem de forskellige tilbud, mellem leg, voksenstyrede aktiviteter, fordybelse og spontanitet. Det kan være der er lerværksted, perleværksted, brætspilsturnering, bordtennis, tegnehold, males på glas, bygges med klodser, lego og brio. Måske er der båldag eller tur til fælleden. Børnene har også meget brug for at lege og herigennem bearbejde dagens oplevelser, styrke relationerne, udforske muligheder og bruge fantasien. Det er der rig mulighed for hos os, og vi er som de voksne optagede af at skabe de bedste legebetingelser ved rumindretning og ved at støtte og hjælpe under legen, hvis der opstår en konflikt, hvis man ikke kan blive enige om reglerne eller blot hvis man mangler ideer til, hvordan man kan udvikle legen.

Særlige projekter og emneuger

Nogle gange er der nogle projekter og tiltag som kun er for specifikke børn. Det kan være en klasse, en særlig gruppe piger/drenge, for særlig interesserede osv. Men det vil børnene altid vide på forhånd og forældre bliver også informeret, så børnene ikke hentes midt i noget, som er planlagt specifikt for dem.

Emneuger har vi et par gange om året – og er perioder hvor vi som samlet organisation arbejder med det samme emne i alle afdelinger. Ofte sluttes det af med en udstilling, fernisering eller måske en lille fest, hvis det ligger op til en naturlig højtid. Yderligere har vi samarbejde med skolen når der her er tema- og fordybelsesuger.

Sidst på dagen

Sidst på dagen hvor mange af børnene allerede er blevet hentet lukkes der stille og roligt ned for aktiviteterne rundt omkring i afdelingerne. De sidste børn samles sammen med medarbejderne omkring en hyggestund, der kan stå på puslespil, højtlæsning, leg, tegne eller andet der foregår uden for mange store bevægelser. Børnene er som udgangspunkt trætte på dette tidspunkt og søger helt naturligt mere voksenkontakt og stille aktiviteter. Nogle børn kan også godt lide at gå rundt med en medarbejder i området og hjælpe med at feje, tømme skrald og rydde op.

Og så lige det med morgenåbning.

Hver dag fra 6.15 -8.00 er der morgenåbent på skolen. Det er personalet fra KKFO`en der varetager timerne og er til stede om morgenen. Som udgangspunkt er der 2 medarbejdere og 20-30 børn. Der serveres morgenmad mellem 6.30 og 7.30 og så er der ellers mulighed for at spille et spil, tegne en tegning, kigge i en bog eller f.eks. bare sidde i sofaen og vågne stille og roligt op. Der er fokus på ro og på at tage godt imod de børn der møder tidligt ind. Kl 7.50 bliver børnene fulgt over til skolen.

Morgenåbningen foregår i Thorsanna på Artillerivej 69 og er for alle børn i 0.-3. klasse.