Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for teamdannelse og organisering af skolen 2021/22

 

Skolens organisering

Organiseringen af skolen tager udgangspunkt i det pædagogiske grundlag og skal:

  • understøtte tankerne i det pædagogiske grundlag ved at sikre gode rammer for teamsamarbejdet
  • sikre alle børn mulighed for at skabe gode relationer til andre børn og til de voksne
  • bidrage til et godt arbejdsmiljø, og gennem det lodrette samarbejde styrke det lille fællesskab i det store
  • skabe en rød tråd gennem skoleforløbet som er tydelig for børn, forældre og personale

 

Skolen er opdelt i to matrikler – en basisskoleafdeling fra 0.-5. klasse og en udskolingsafdeling fra 6.-9. klasse.

På hver matrikel betragtes skoleforløbet som et sammenhængende forløb, således at børn og forældre oplever god kontinuitet. I løbet af basisskolens 6 skoleår vil der kunne forekomme lærer/pædagogskift undervejs. Det skal dog sikres at en klasse ikke skifter alle primære voksne på samme tid.

Den gennemgående struktur i organiseringen er sporteam i en lodret struktur hen over klassetrin. Det lodrette samarbejde skal være med til at styrke elevernes mulighed for større fagligt og socialt spillerum, at de lærer af hinanden og at de tager ansvar for hinanden. De nye årgange på de to matrikler (henh. 0. og 6. klasse skal opleve at blive taget imod af kammerater som kender miljøet i forvejen og dermed lette opstarten. Det lodrette samarbejde kan finde sted både omkring faglige forløb, læringskompetencer og projektbaserede forløb. Desuden skal det professionelle lodrette samarbejde være med til at sikre sammenhæng og progression i skoleforløbet.

Erfaringer og eventuelle ændringer i skolens grundvilkår er medbestemmende for tidsperspektivet for indfasningen og udviklingen af de lodrette samarbejde.

Sporteamene er organisatorisk samlet i søjler som hver består af to spor.

 

Oversigt over skolens struktur i skoleåret 21/22

Basisskole

S

T

Z

U

Y

V

X

 

0

0

0

0

0

0

 

1

Leder 1

1

 

1

1

1

Leder 3

1

 

2

2

2

Leder 2

2

 

2

2

2

 

3

3

3

3

3

3

 

4

4

4

4

4

4

 

5

5

5

5

5

5

 

Udskoling

T

Z

U

Y

V

X

Leder 4

6

 

6

6

Leder 4

6

 

6

Leder 5

6

 

7

7

7

7

7

7

 

8

8

8

8

8

 

 

9

9

9

9

 

Teamdannelse

Sammensætningen af teamene skal dels sikre opbygning af faglig ekspertise indenfor den pågældende aldersgruppe, dels sikre kontinuitet for klassernes samlede skoleforløb.

Teamene sammensættes så alle fag og tværgående områder kan dækkes kvalificeret af teamets lærere. Teamet skal desuden sammensættes bredt med hensyn til personlig profil.

Lærere og pædagoger er over en årrække knyttet til en af matriklerne, så der kan udvikles en fælles kultur og fælles viden omkring aldersgruppen og læringsmiljøet. Skift til en anden matrikel indgår i ønsker og overvejelser i forbindelse med et nyt skoleårs planlægning.

Det tilstræbes at den enkelte lærer og pædagog kun har timer i en af afdelingerne i det enkelte skoleår.

Skolens ledelse sammensætter teamene efter samråd med den enkelte medarbejder og i samarbejde med skolens tillidsvalgte. Den enkelte lærer og pædagog er medlem af ét sporteam (0.-5. og 6.- 9.) og har som udgangspunkt al sin undervisning i dette team. Kolleger som underviser i flere spor eller afdelinger, har sit primære teamsamarbejde i ét spor. Dette aftales i forbindelse med fagfordelingen.

Som udgangspunkt følger lærere klasser gennem henh. basisskole og udskoling. Det vil dog af hensyn til fagkompetencer og den samlede fordeling af lærere være muligt også at følge eller ”hente” klasser på tværs af de to matrikler. Desuden kan lærere have kortere forløb på basisskolen, hvis fagkompetencer eller andre hensyn tilsiger det.

 

Fordeling af undervisningsopgaver

  • Lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger i hvert team samarbejder om at fordele undervisningsopgaverne med udgangspunkt i pædagogiske og faglige hensyn. Lærerne og børnehaveklasseledere varetager den fagdelte undervisning, mens lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger deler den understøttende undervisning samt tværfaglige forløb.
  • Hovedfagene dansk og matematik dækkes inden for sporteamet. Øvrige fag varetages også som udgangspunkt af teamlærere/pædagoger med det pågældende linjefag eller tilsvarende kompetence eller erfaring. Dog skal få-lærerprincippet i de yngste klasser tilgodeses. For de ældste elever skal der på samme måde indgå hensyn til mulighederne for at lærer/pædagog og børn kan opbygge et godt kendskab til hinanden
  • Det tilstræbes at faglærertimer i mindre fag kan læses periodevis, eventuelt med bytte af timer mellem faglærer og teamlærer i den pågældende periode.
  • I de yngste klasser (0.-3. klasse) kan pædagoger og børnehaveklasseledere indgå i at varetage fagundervisning i begrænset omfang i samarbejde med lærere. Lærere kan ligeledes varetage undervisning i 0. klasse.
  • Fagene fordeles mellem teamlærere og eventuelle faglærere, så klasserne sikres så få lærerskift i de enkelte fag som muligt hen over et afdelingsforløb. Lærere som vender tilbage fra orlov, teamplaceres ud fra dette princip.
  • Timer til holddeling og tovoksentid varetages som udgangspunkt af teamets lærere og pædagoger.
  • Indsatser for børn med særlige behov tilrettelægges i et samarbejde mellem teamet og skolens ressourcecenter og læringscenter. Indsatserne bygger bl.a. på princippet om co-teaching, hvor vejledere deltager i planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen sammen med teamets lærere. Indsatserne sker således som udgangspunkt i nær tilknytning til almenundervisningen.
  • Timer til kursusforløb for børn med særlige behov under ressourcecenteret fordeles forud for fagfordelingen på de 2 matrikler, hvorefter de indgår i ressourcecentrenes og læringscentrenes fordeling af undervisningsopgaverne efter samme principper som øvrige fag.
  • Klasselæreropgaven fordeles efter aftale mellem årgangsteamets lærere, således at alle lærere og børnehaveklasseledere som udgangspunkt har del i klasselærerarbejdet. Det tilstræbes at alle klasser har mindst 2 lærere der har ansvar for opgaven. Fordeling af opgaven sker i forbindelse med fagfordelingen.

 

Principperne drøftes i udviklingsråd, på afdelingsmøder og i skolebestyrelsen i forbindelse med nyt skoleårs planlægning.

 

 

 

Tiltrådt af skolebestyrelsen den 23. februar 2021